מי היה דונלד וודס ויניקוט? ומהי תמצית תרומתו לפסיכואנליזה והתפתחות הילד

מבוא: דונלד וודס ויניקוט (Donald Woods Winnicott) היה רופא ילדים ופסיכואנליטיקאי בריטי אשר תרם תרומה משמעותית להבנת ההתפתחות הרגשית של ילדים ולתיאוריה הפסיכואנליטית.

גישתו, המכונה לעיתים “השיטה הוויניקוטית”, מדגישה את חשיבות הקשר הראשוני בין האם לתינוק, המשחקיות, והמרחב הבינאישי.

עבודתו של ויניקוט אינה רק בסיס תאורטי, אלא גם מפת דרכים ליצירת קשרים טיפוליים עמוקים ואותנטיים. במאמר זה נעמיק במושגיו המרכזיים, נבחן את מורכבותם ונבין כיצד הם משפיעים על עבודתנו כמטפלים.

 

1. חפצי מעבר ומרחב מעבר:

ויניקוט הציג את המושג “חפץ מעבר” (Transitional Object),
המתאר חפצים שמספקים לתינוק תחושת ביטחון רגשית, כמו שמיכה אהובה או דובי.
חפץ זה מייצג את שלב המעבר בין תלות מוחלטת באם לבין תחושת עצמאות ראשונית.
זהו אובייקט שמאפשר לתינוק לראשונה להתנסות בפעולות של הרגעה עצמית,
ובכך תומך ביצירת גבולות בין העולם הפנימי לעולם החיצוני.
(מרכיב משמעותי בהתפתחות של בריאות נפשית).

מרחב מעבר (Transitional Space):

מרחב זה הוא אזור שבו מתרחש משחק פנימי בין המציאות הפנימית למציאות החיצונית.
ויניקוט הדגיש את המשחקיות והיצירתיות במרחב זה כתהליכים קריטיים לצמיחה נפשית.
מרחב המעבר הוא המקום שבו מתאפשרת גמישות מנטלית-
המשלבת בין ביטוי רגשי לבין התמודדות עם מציאות מורכבת.

דוגמה קלינית: מטופלת בוגרת שתיארה קושי לוותר על יומן
בו תיעדה במשך שנים את מחשבותיה הכמוסות.
היומן, ששימש עבורה חפץ מעבר,
היה מקור לתחושת ביטחון ואינטימיות עם עצמה. במהלך הטיפול,
היא החלה לאפשר לעצמה להביא את התכנים שביומן לתוך הקשר הטיפולי,
ובכך הרחיבה את מרחב המעבר שלה.

יישום טיפולי: המרחב הבינאישי בין מטפל למטופל משמש גם הוא כמרחב מעבר.
המטפל מזמין את המטופל “לשחק” עם רעיונות,
רגשות וזיכרונות יחד באופן ספונטני חיוני, אסוציאטיבי ויצירתי.
ומאפשר בכך את בניית הגשרים בין עולמות פנימיים וחיצוניים.

 

2. סביבת החזקה (Holding Environment):

סביבת החזקה היא מושג יסודי שמדגיש את חשיבות ההחזקה הפיזית והרגשית שמספקת האם לתינוק.
ויניקוט התעמק בצורך בהתאמה רגשית מדויקת לצרכי התינוק,
ובהבנת הרגעים שבהם על ההורה “לחכות” לפני מתן מענה,
כדי לאפשר לילד לחוות תחושת שליטה על עולמו.

מורכבות המושג: סביבת החזקה אינה מוגבלת לשנות החיים הראשונות בלבד.
גם מטופלים בוגרים זקוקים לסביבה טיפולית שמאפשרת להם לשוב לתחושות ראשוניות של ביטחון,
כדי לעבד חוויות רגשיות עמוקות.
כמו שאימא מווסת את כל הגירויים בסביבה כדי לאפשר לתינוק להתמודד עם מה שנפשו מסוגלת לשאת,
גם המטפל נדרש להתאים את הפרשנויות שלו ואת הסביבה הטיפולית בטיפול בהתאמה לשלב ההתפתחותי בו המטופל נמצא מבחינה נפשית.
החזקה זו יכולה לכלול שיקוף אמפתי, פרשנות קלינית, עמידות רגשית של המטפל,
ולעיתים גם הכרה ברגשות שאינם ניתנים לביטוי מילולי.

דוגמה קלינית: מטופל שסבל מחרדה קשה הגיע לטיפול עם תחושת חוסר אונים. במהלך פגישה סוערת, המטפל בחר להישאר בשקט אך בנוכחות מלאה, תוך שמירה על קשר עין רך. הסביבה המחזיקה שנוצרה אפשרה למטופל לחוות תחושת ביטחון ולהתחיל לעבד את חוויותיו הקשות.

יישום בטיפול: המטפל משמש כ”אובייקט מחזיק” שמספק למטופל מקום לחוות את רגשותיו הקשים ביותר, מבלי שהמטפל עצמו יקרוס או יפחד מהם. זהו תהליך עדין שמחייב מודעות עמוקה של המטפל לצרכי המטופל.

 

3. העצמי האמיתי והעצמי הכוזב:

העצמי האמיתי (True Self) מייצג את הביטוי האותנטי של הצרכים והרגשות של האדם, בעוד שהעצמי הכוזב (False Self) מתפתח כמנגנון הגנה המאפשר התמודדות עם ציפיות החברה. ויניקוט הדגיש שהעצמי הכוזב אינו בהכרח שלילי, אלא יכול להיות חיוני להישרדות במצבים מסוימים. עם זאת, בעבודה הטיפולית, המטרה היא לאפשר למטופל להתחבר מחדש לעצמי האמיתי שלו.

דוגמה קלינית: מטופלת שהצטיינה בעבודתה ובחייה החברתיים הרגישה ריקנות עמוקה וחוסר חיבור לעצמה. במהלך הטיפול היא זיהתה ש”העצמי הכוזב” שלה פועל מתוך רצון לרצות אחרים, ושאין לה מרחב לבטא את הצרכים האמיתיים שלה. דרך התהליך הטיפולי, היא החלה להעז לשתף רגשות אותנטיים גם מול אנשים קרובים.

יישום טיפולי: המטפל מסייע למטופל לזהות מתי הוא פועל מתוך עצמי כוזב, ומזמין אותו לבדוק את האפשרות להביא את עצמו האמיתי לידי ביטוי במרחב הבטוח של הטיפול.

 

4. משחק ככלי טיפולי:

ויניקוט הדגיש את המשחק כמרחב שבו מתרחשים תהליכים נפשיים משמעותיים. המשחק הוא דרך לבטא עולמות פנימיים, לעבד חוויות מורכבות, ולחקור אפשרויות חדשות.

דוגמה קלינית: בפגישה טיפולית, ילד שסבל מחוויות של דחייה חברתית שיחק ב”בניית עיר” באמצעות קוביות. תוך כדי משחק, הוא בנה חומות גבוהות סביב העיר והסביר שהחומות נועדו “לשמור על העיר מפני פולשים”. המשחק אפשר לילד לעבד את תחושת הפגיעות שלו ולבחון דרכים חדשות להתמודד עם חרדה.

יישום בטיפול: המטפל משתמש במשחק כמראה לעולמו הפנימי של המטופל. המשחק יכול להיות מילולי, דמיוני או פיזי, ומטרתו לעודד את המטופל לגלות צדדים שונים של עצמו ולהתנסות באפשרויות חדשות.


5. ההורה ה”טוב דיו”:

המושג של ההורה ה”טוב דיו” מתייחס להורה שמצליח לספק סביבה מותאמת לצרכי הילד, תוך איזון בין מענה לצרכים לבין מתן מרחב לעצמאות. ויניקוט הציע ששלמות אינה הכרחית; למעשה, רגעי תסכול מותאמים הם חיוניים לצמיחה.

משמעות קלינית: ההורה הטוב דיו מאפשר לילד לחוות תסכול קל ומותאם, מה שמוביל לפיתוח יכולות התמודדות וחוסן נפשי. בטיפול, המטפל פועל באופן דומה: הוא מחזיק את המטופל רגשית אך מאפשר לו להתמודד עם הקשיים בקצב שלו.

דוגמה קלינית: מטופלת שהתמודדה עם תחושת תלות במטפל למדה במהלך הטיפול שהיכולת “לשאת” מרחק רגשי זמני מאפשרת לה לגלות את כוחותיה הפנימיים ולבנות עצמאות רגשית.

 

סיכום:

עבודתו של ויניקוט מציעה פרספקטיבה ייחודית ועמוקה על תהליכי התפתחות ויחסים.
מושגיו המרכזיים – חפצי מעבר, סביבת החזקה, העצמי האמיתי והכוזב, ומשחק ככלי טיפולי:
מהווים כלים חיוניים בעבודת המטפל המנוסה.
גישתו מזמינה אותנו, המטפלים, לשמש כ”אובייקטים מחזיקים” ולעודד את המטופלים שלנו לחקור,
לשחק ולגלות את עצמם האמיתי בתוך מרחב בטוח ותומך.
זו תזכורת מתמדת לאפשר למטופלים שלנו לצמוח דרך חוויות מורכבות ולהתחבר מחדש לעצמיותם בהוויה אמיתית.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הגב' חנה ביין

M.A. מטפלת פסיכודינמית, מרצה לפסיכולוגיה ומדריכה בתחום הטיפולי

בעלת תואר שני בטיפול באמנויות ע”י אוניברסיטת חיפה, לימודי תעודה בתרפיה במוסיקה, ומתמחה בפסיכותרפיה פסיכואנליטית ואינטגרטיבית.

מטפלת בגישה פסיכודינאמית בדגש על תהליכי העברה, יחסי אובייקט, פסיכותרפיה בין-אישית והגישה האינטרסובייקטיבית – התייחסותית. מעל לעשור מטפלת בילדים, הורים, מתבגרות ונשים. בעיקר מהאוכלוסייה החרדית.

מטפלת בבעיות התפתחות, לקויות למידה, דימוי עצמי, דיכאון, הפרעות במצב הרוח, הפרעות אכילה, התמכרויות, חרדות, יחסי הורים וילדים, אלימות במשפחה, התמודדות עם משברי חיים כמו אובדן/ גירושין, פוסט טראומה, וקשיים נוספים.

יש לך שאלה אישית? מחפשת הדרכה, טיפול או ייעוץ? מוזמנת ליצור קשר ישיר עם הגב’ חנה ביין

לאנשי מקצוע
קראי עוד בנושאים: טיפול רגשי, פסיכולוגיה

עוד מאמרים מעניינים

מי היה דונלד וודס ויניקוט? ומהי תמצית תרומתו לפסיכואנליזה והתפתחות הילד

רפלקציה על הצלחה: כלי רב עוצמה לצמיחה אישית ומקצועית

מה “נכון” לומר במצבי סיכון? בינה מלאכותית או מלכותית? (מסר ליום כיפור- תשפ”ד)

מה אני שעיר לעזאזל? (מסר ליום כיפור)

אני לדודי משמע אני ישנו

איך יוצרים אינטימיות? על אלול וטיפול..

איך הגעתי ל”כאן”? (מסר ראש השנה תשפ”ד)

ממדבר – מתנה

למה אנחנו צריכים את הרגשות השליליים שלנו?

איך אפשר לעשות הפרדה, לא להישחק ולשמוח באמת?

מסלול הלימודים המלא
להכשרת פסיכותרפיסטיות

שמרי לך מקום בשידור החי

בנושא: כניסה לאתר
מרצה:

מטפלת מקצועית,

סדנה דיגיטלית במתנה

איך בוחרים איש מקצוע בתחום הבריאות והרווחה הנפשית?

בואי ללמוד ולקבל הכשרה מקצועית בנושאים שמעניינים אותך

קורסים דיגיטליים

Copy of מבחן בגורמים מקדמים התפתחות גורמי חוסן מול גורמי סיכון

מבחן בהתפתחות בגיל הרך, גורמי קידום התפתחות וגורמי סיכון, סמסטר ב’, מועד א’, החוג לגיל הרך לימודי המשך. מרצה: חנה ביין

Copy of מבחן בגורמים מקדמים התפתחות גורמי חוסן מול גורמי סיכון

מבחן בהתפתחות בגיל הרך, גורמי קידום התפתחות וגורמי סיכון, סמסטר ב’, מועד א’, החוג לגיל הרך לימודי המשך. מרצה: חנה ביין

מבחן בגורמים מקדמים התפתחות גורמי חוסן מול גורמי סיכון

מבחן בהתפתחות בגיל הרך, גורמי קידום התפתחות וגורמי סיכון, סמסטר ב’, מועד א’, החוג לגיל הרך לימודי המשך. מרצה: חנה ביין

קורסים במכון מפגש

מבוא לפסיכופתולוגיה

הקורס מקנה היכרות עיונית בסיסית עם מושגים וסוגיות יסוד ועם הידע הקיים בתחום של פסיכולוגיה אבנורמלית ופסיכופתולוגיה.
אנשי חינוך והורים| מטפלות ומאמנות| רוצה להיות מטפלת

פסיכולוגיה של האישיות

   
אנשי חינוך והורים| מטפלות ומאמנות| רוצה להיות מטפלת