דיבור = חיבור

לא פעם פנתה אלי מטופלת של מטפלת אחרת
בבקשה לספר לי מה קשה לה בטיפול שלה,
“מפריע לי שהמטפלת שלי עשתה כך וכך”
“למה היא כזו”?
“זה נורמלי ש—”?

תמיד השאלה הראשונה שלי תהיה:
“האם שוחחת עם זה עם המטפלת שלך”?

אם היא עונה בשלילה:
דבר ראשון אני שולחת אותה לשם,
לשיח כנה, ישיר ופתוח מול המטפלת שלה
שהרי אם שיח כזה לא מתאפשר
מה אנחנו עושים מה בכלל בטיפול?

המרחב הטיפולי אמור להיות המרחב לאותנטיות,
הבעה של כל הרגשות ועיבודם.
כולל רגשות לא נעימים.
וקונפליקטים.

לרוב, כבר בשיחה עם המטפלת
משהו טוב יקרה, היא תקבל מענה מחובר ומדויק
ובו תשובות הכי נכונות לשאלות שלה
כך גם תוכל להבין אם נכון לה להמשיך את הטיפול הזה או לא.

מפתיע לגלות שעם כל הקושי לדבר פתוח וגלוי
מחקרים שחקרו יעילות של טיפולים הראו כי
איכות הקשר בין המטפלת למטופלת
תקבע לעיתים קרובות את יעילות הטיפול ותוצאותיו
והמדד הזה, של הקשר,
משמעותי יותר מסוג הטכניקה/ הכלי בו משתמשת המטפלת.

גם בעבודה של טיפול זוגי אנחנו פוגשים את הנרטיב הזה
מחקרים רבים שמנסים לנבא מה עוזר לזוגיות להיות חסינה
מפני משברים שמפרקים את הבית
גילו שזה לא משנה כמה ויכוחים, או מריבות יש בין בני הזוג

אלא – איך נראה השיח גם בזמן של קושי
והאם יש תקשורת ופתיחות רגשית למרות המשבר/ הקושי

גם מטופלת שמרגישה לא בנוח לשתף בטיפול בפרט כלשהו
לא מבקשים ממנה את המידע בכוח
אלא: ספרי עוד על אי הנוחות על הקושי בשיתוף וכו’
עצם הדיבור האוטנטי על המקום בו את נמצאת היום הוא משמעותי ומועיל.

או סטודנטית שלא מרגישה בנוח לשתף בקבוצה טיפולית
ספרי מה קשה לך בשיתוף
לא מבקשים- לשתף בתוכן אישי מיד
אלא שתפי בכנות, איפה שאתה נמצאת בתהליך כאן ועכשיו
מה שאת מרגישה ועולה בך
העיקר להיות בשיח- ולא בניתוק
כי משם אפשר להתקדם….

ולהבדיל להבדיל
נשאלת השאלה מה עם הקשר שלנו לבורא עולם?

ראיתי שמובא בשם הרב דסלר:
“כי תכלית התשובה היא קשר חיבור ושיבה לבורא עולם,
ואפילו אם האדם מרגיש כי גדול עוונו,
עדיין אין דבר כזה ששערי שמים נעולים בפני
תפילה הבאה מתוך תשובה

אז אם – לא נעים ששוב הגיע אלול ותפס אותך לא מוכנה
תגידי לו

ואם את מרגישה שהפעם באמת שאבדה תקווה
דברי איתו

ואם את מרגישה שאין לך כוחות נפש
שוחחתי אליו את זה

ואם את מרגישה שאת חייבת הרגע כוח / עצה / ישועה
ספרי לו, תגידי לו

כי תכלית התשובה היא הקשר היא החיבור אליו

והוא כאן,
עכשיו יותר מתמיד
יוצא לקראתך לשדה
תמצאי את דודך
הוא מחכה
מה תגידי לו?

(מתוך מסר לאלול תשפ”ב – מכון מפגש)

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הגב' חנה ביין

M.A. מטפלת פסיכודינמית, מרצה לפסיכולוגיה ומדריכה בתחום הטיפולי

בעלת תואר שני בטיפול באמנויות ע”י אוניברסיטת חיפה, לימודי תעודה בתרפיה במוסיקה, ומתמחה בפסיכותרפיה פסיכואנליטית ואינטגרטיבית.

מטפלת בגישה פסיכודינאמית בדגש על תהליכי העברה, יחסי אובייקט, פסיכותרפיה בין-אישית והגישה האינטרסובייקטיבית – התייחסותית. מעל לעשור מטפלת בילדים, הורים, מתבגרות ונשים. בעיקר מהאוכלוסייה החרדית.

מטפלת בבעיות התפתחות, לקויות למידה, דימוי עצמי, דיכאון, הפרעות במצב הרוח, הפרעות אכילה, התמכרויות, חרדות, יחסי הורים וילדים, אלימות במשפחה, התמודדות עם משברי חיים כמו אובדן/ גירושין, פוסט טראומה, וקשיים נוספים.

יש לך שאלה אישית? מחפשת הדרכה, טיפול או ייעוץ? מוזמנת ליצור קשר ישיר עם הגב’ חנה ביין

לקהל הרחב
קראי עוד בנושאים: יהדות, פסיכולוגיה

עוד מאמרים מעניינים

מה “נכון” לומר במצבי סיכון? בינה מלאכותית או מלכותית? (מסר ליום כיפור- תשפ”ד)

מה אני שעיר לעזאזל? (מסר ליום כיפור)

אני לדודי משמע אני ישנו

איך יוצרים אינטימיות? על אלול וטיפול..

איך הגעתי ל”כאן”? (מסר ראש השנה תשפ”ד)

ממדבר – מתנה

למה אנחנו צריכים את הרגשות השליליים שלנו?

איך אפשר לעשות הפרדה, לא להישחק ולשמוח באמת?

To Be שבט

קומי לסליחות – פוסט ברוח הימים הנוראים

מסלול הלימודים המלא
להכשרת פסיכותרפיסטיות

שמרי לך מקום בשידור החי

בנושא: כניסה לאתר
מרצה:

מטפלת מקצועית,

סדנה דיגיטלית במתנה

איך בוחרים איש מקצוע בתחום הבריאות והרווחה הנפשית?

בואי ללמוד ולקבל הכשרה מקצועית בנושאים שמעניינים אותך

קורסים דיגיטליים

מבחן בגורמים מקדמים התפתחות גורמי חוסן מול גורמי סיכון

מבחן בהתפתחות בגיל הרך, גורמי קידום התפתחות וגורמי סיכון, סמסטר ב’, מועד א’, החוג לגיל הרך לימודי המשך. מרצה: חנה ביין

מבחן פסיכופתולוגיה

מטפלות ומאמנות

קורסים במכון מפגש

מבוא לפסיכופתולוגיה

הקורס מקנה היכרות עיונית בסיסית עם מושגים וסוגיות יסוד ועם הידע הקיים בתחום של פסיכולוגיה אבנורמלית ופסיכופתולוגיה.
אנשי חינוך והורים| מטפלות ומאמנות| רוצה להיות מטפלת

פסיכולוגיה של האישיות

   
אנשי חינוך והורים| מטפלות ומאמנות| רוצה להיות מטפלת