מה היה קורה עם המארח של בר קמצא היה לומד ACT??

אין הכוונה אילו הוא היה לומד “HOW TO ACT” (איך להתנהג)

אלא לשיטת טיפולית הצוברת תאוצה בשנים האחרונות,

כחלק המגל השלישי של הCBT (טיפול קוגניטיבי- התנהגותי) – השיטה מכונה ACT

ראשי תיבות של

Acceptance – קבלה

Commitment – מחויבות

Therapy– תרפיה

 

מדובר בעצם בשיטת טיפול המבוססת על קבלה ומחויבות.

 

השיטה באה ואומרת

לפעמים את מרגישה תקועה

תקועה בתוך סיטואציה בלי שליטה

תקועה בסבך של רגשות

או בדפוסים שאת לא מצליחה לשנות

תקועה בתוך סביבה “מעצבנת”

או תקועה בתוך גוף שאת לא אוהבת

המוח שלנו אומר לנו כל מיני משפטים מייאשים

שרק מחזקים את תחושת התקיעות:

“אוף אין לי סיכוי לצאת מהמצב הזה”

“אין לי סיכוי להצליח”

“אין לי כוח”

“אני שונאת את עצמי”

“אף אחד לא מבין אותי”

“לא מתייחסים אלי כמו שאני רוצה”

“הילד הזה יישאר כזה מרגיז לנצח”

“לעולם לא נוכל לחיות כמו משפחה נורמלית”

“רק אצלי המצב כל כך גרוע…”

“לכולם יש כסף/הצלחה/אושר ולי אין”

ועוד ועוד…

 

באקט מבינים לחלוטין כמה אנשים, סיטואציות ורגשות יכולים לעצבן

אבל מלמדים לקבל את הכל כחלק ממה שקורה ברגע זה.

הסוד הוא לקבל את זה שזה אנושי ואין לנו שליטה על הסיטואציה.

זה חלק מהחוויה האנושית.

והדרך להגיע לשינוי חייבת לעבור דרך קבלת הרגש הלא נעים ולא מלחמה בו.

ומשם יוצאים לבחירה בפעולה שתקדם אותנו ולא תתקע אותנו במקום.

 

בתרפיית אקט מתרגלים למשל קשיבות (מיינדפולנס),

תרגול נשימות וטכניקות להרגעה וויסות עצמי

בנוסף עורכים מיפוי של הערכים של המטופל

ערכים שהוא רוצה להישאר נאמן להם גם ברגעים קשים.

והם הופכים להיות העוגן במקרה והאדם מוצף רגשית מול הסיטואציה.

לכן בטיפול אקט חוקרים ורושמים באופן ברור את הערכים החשובים של המטופל

כדי לזכור אותם בזמן אמת.

כשהערכים שלנו בתמונה- קל יותר להתחייב לשינוי

כשאדם לוקח החלטה ואחריות לנהוג בצורה מסוימת

זה משתנה ככל שמתאמנים על זה.

 

יש כמובן טכניקות רבות לתרגול אקט…

מטפלים בגישת אקט- עוזרים בכל סוגי הדרכים האלה.

מדובר בטיפול יעיל מחקרית ברמה גבוהה במיוחד.

כיוון שתרפיית קבלה ומחויבות מתבססת על הרעיון שנוקשות פסיכולוגית היא גורם מרכזי לחרדה, לדיכאון ולסבל.

ולכן השיטה מתמקדת בללמוד להגמיש את עצמינו כי לא תמיד תהיה לנו השליטה על הסיטואציה.

אנשים מדווחים כי החיים שלהם השתנו ואיכות החיים שלהם עלתה בזכות ובאמצעות הACT

 

נחזור לבר קמצא?

 

אם המארח בסעודה (אליה הוזמן בר קמצא בטעות),

היה מתרגל אקט …

הוא בוודאי היה יודע שאמנם עכשיו מתחשק לו להתפוצץ

וזה האיש האחרון שהוא יכול כרגע לראות מול העיניים!!

נכון שזה מעצבן

לא נעים

מקומם

מכעיס

לא פייר

ומה לא

 

אבל רגע, לנשום

לחשוב מה הערכים שלי

לא לפעול רק מהאינסטינקט

לחשוב מה אני רוצה להשיג באותו הרגע לטווח הארוך

לזכור שלא תמיד יש לנו שליטה על אירועים שמתרגשים עלינו בפתאומיות

ולקבל את זה…

 

יתרה מכן,

גם בר קמצא לא טומן את ידו בצלחת

(שהרי שלפו את הצלחת מהידיים…)

והוא פועל מה שפועל

ומביא חורבן על עמו…

 

מה קרה?

רגע תנשום

רגע תחשוב

מה חשוב לך יותר

 

נכון זה משפיל ומקומם ומכעיס וכו’

אבל מה הערכים שלך?

 

אז אנחנו לא כאן כדי לתת להם מוסר או להאשים חלילה

ובמדרשים על החורבן מוצאים סיפורים רבים ומזעזעים מדוע חרבה ירושלים.

 וכמובן שיש עוד דברים הרבה מעבר לרעיון הפשוט של הפשט.

 

אנחנו כאן בשביל לתקן

וכמו שאומר בעל האורחות צדיקים בהקדמתו לספר,

כשעובדים על טיהור המידות –

בעצם עובדים על בריאות הנפש.

אנחנו יכולים לעשות עבודה עצמית אינסופית

על הנפש שלנו

על המידות שלנו

אנחנו גם יודעים שעבודה כזו יכולה להביא לנו את הגאולה.

(וזה מה שיפה כל כך בעיני במקצוע טיפולי).

 

בואו נסתכל בראי ונזכור

בכל סיטואציה

אנחנו לא בוחרים : מה יקרה לנו

או- מה קורה לנו

ולפעמים אולי יקרה משהו מביך משפיל מכעיס וכו’

אבל אם נזכור את הערכים שלנו.

לא ניפול קורבן לסיטואציה!

ננסה להתחבר לעצמינו פנימה ולענות בכנות על השאלה:

  • מה אני רוצה להשיג בגבולות המצב הנתון?
  • מה חשוב לי?
  • מה הערכים שלי?

 

את לא מושלמת.

ולא צריכה להיות.

אנחנו אנושיים.

לא נבראנו מלאכים.

 

התפקיד שלנו להתחבר לעצמינו ולשליחות שלנו.

ניקח נשימה עמוקה. ננסה להרגיש את החיות הזו שיש בנו

ואולי גם ברגע של כעס או כאב גדול

הנשימה הזו תעזור לנו אפילו לרגע לזכור מי אנחנו

ומה חשוב לנו באמת.

 

והלוואי ובעזרת השם נזכה לשינוי המיוחל האמיתי והחשוב

זה שאנחנו מתפללים ומייחלים אליו תמיד ולגאולה שלימה של הכלל והפרט

במהרה בימינו.

אמן !

 

חנה ביין.

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הגב' חנה ביין

M.A. מטפלת פסיכודינמית, מרצה לפסיכולוגיה ומדריכה בתחום הטיפולי

בעלת תואר שני בטיפול באמנויות ע”י אוניברסיטת חיפה, לימודי תעודה בתרפיה במוסיקה, ומתמחה בפסיכותרפיה פסיכואנליטית ואינטגרטיבית.

מטפלת בגישה פסיכודינאמית בדגש על תהליכי העברה, יחסי אובייקט, פסיכותרפיה בין-אישית והגישה האינטרסובייקטיבית – התייחסותית. מעל לעשור מטפלת בילדים, הורים, מתבגרות ונשים. בעיקר מהאוכלוסייה החרדית.

מטפלת בבעיות התפתחות, לקויות למידה, דימוי עצמי, דיכאון, הפרעות במצב הרוח, הפרעות אכילה, התמכרויות, חרדות, יחסי הורים וילדים, אלימות במשפחה, התמודדות עם משברי חיים כמו אובדן/ גירושין, פוסט טראומה, וקשיים נוספים.

יש לך שאלה אישית? מחפשת הדרכה, טיפול או ייעוץ? מוזמנת ליצור קשר ישיר עם הגב’ חנה ביין

לאנשי מקצוע| לקהל הרחב| רוצה להיות מטפלת
קראי עוד בנושאים: הדרכה, טיפול רגשי, יהדות, פסיכולוגיה

עוד מאמרים מעניינים

אני לדודי משמע אני ישנו

איך יוצרים אינטימיות? על אלול וטיפול..

איך הגעתי ל”כאן”? (מסר ראש השנה תשפ”ד)

ממדבר – מתנה

למה אנחנו צריכים את הרגשות השליליים שלנו?

איך אפשר לעשות הפרדה, לא להישחק ולשמוח באמת?

To Be שבט

קומי לסליחות – פוסט ברוח הימים הנוראים

ויהי אור

גורמי מפתח שיש לקחת בחשבון בעת בחירת הכשרה טיפולית בפסיכותרפיה

מסלול הלימודים המלא
להכשרת פסיכותרפיסטיות

שמרי לך מקום בשידור החי

בנושא: כניסה לאתר
מרצה:

מטפלת מקצועית,

סדנה דיגיטלית במתנה

איך בוחרים איש מקצוע בתחום הבריאות והרווחה הנפשית?

בואי ללמוד ולקבל הכשרה מקצועית בנושאים שמעניינים אותך

קורסים דיגיטליים

מבחן בגורמים מקדמים התפתחות גורמי חוסן מול גורמי סיכון

מבחן בהתפתחות בגיל הרך, גורמי קידום התפתחות וגורמי סיכון, סמסטר ב’, מועד א’, החוג לגיל הרך לימודי המשך. מרצה: חנה ביין

מבחן פסיכופתולוגיה

מטפלות ומאמנות

קורסים במכון מפגש

מבוא לפסיכופתולוגיה

הקורס מקנה היכרות עיונית בסיסית עם מושגים וסוגיות יסוד ועם הידע הקיים בתחום של פסיכולוגיה אבנורמלית ופסיכופתולוגיה.
אנשי חינוך והורים| מטפלות ומאמנות| רוצה להיות מטפלת

פסיכולוגיה של האישיות

   
אנשי חינוך והורים| מטפלות ומאמנות| רוצה להיות מטפלת