למי מתאים להיות מטפלת רגשית? מבט תורני

קבוצת סטודנטים וסטודנטיות דתיים לרפואה מארה”ב הגיעו לסיור בארץ, כדי להכיר את מערכת הרפואה כאן ואת היכולת
להתפתח כאן מקצועית וגם להשפיע השפעה ברוכה בפעילותם.

במסגרת הסיור, בו בקרוב מספר מרכזים רפואיים, פגשו את רוב הדיקניםלרפואה בארץ והכירו גם פוסקים ומכונים העוסקים
ברפואה והלכה.

הם הגיעו גם למפגש עם הרב גינזבורג – כדי לזכות גם למבט מהזווית של פנימיות התורה על לימודי הרפואה.

אחד הנושאים מיני רבים ששוחחו עליהם, היה המוטיבציה הפנימית ללימודי הרפואה: מה גורם לאדם לרצות להתעסק במקצוע הזה?

כשנתקלתי במאמר הזה עצרתי לרגע וחשבתי על מחקרים שאני מכירה מתחום בריאות הנפש. שנים רבות חוקרים חקרו את הנושא גם לעניין רפואת הנפש.
אני מלמדת בקורסים שלי על מהות הבחירה במקצוע טיפולי במשך שנים, מתוך האמונה שחשוב להכיר במניעים הפנימיים שלנו. מודעות עצמית, כידוע, היא חלק מהותי בעבודה עם אנשים.

האמת היא שיש תשובות רבות וסיבות רבות מדוע אנשים בוחרים להיות מטפלים. אבל מעניין להתבונן על הסיבות ברמה הרוחנית וברמה הגשמית.

על פי היהדות נביא כאן את  עיקרי הדברים בתמצית: עשר הספירות הן ערוצי ה”אנרגיה” הרוחנית בהם ה’ ברא את העולם, ומאחורי כל אחת מהספירות יש כוח מניע פנימי.

השאלה הנשאלת היא מהו הכוח הפנימי שמניע אנשים ללמוד מקצוע של הרפואה ולהפוך לרופאים? (בריאות הגוף והנפש)

ביהדות רואים את הקשר בין רפואה לבין ספירת התפארת. רפואה באה מספירת התפארת. “רפא” אותיות פאר.

מה המשמעות של ספירת התפארת? מהו הכוח הפנימי העומד מאחוריה?

נתבונן בתרשים עשר הספירות:

הספירה שהיא שרש הרפואה נקראת תפארת, כי כל הגוף, עם הנשמה בתוכו, הוא יפי – “תפארת–גופא”, בלשון “פתח אליהו”.
כי האדם נברא “בצלם אלוקים”, ותכלית חכמת הרפואה היא לגלות ולחזק את ה”צלם אלוקים” בו נברא האדם.

אבל הרגש הפנימי שבתוך התפארת, הכוח הפנימי שלה, הוא רחמים.

כשרואים התמודדות של אנשים חולים ל”ע, מתמודדים עם סבל – עולה הרצון לעזור, לרפא. מאיפה בנשמה מגיע הרצון הזה?

ממידת הרחמים, רחמנות. אם כך- הרופא רוצה להיות שותף עם “אבינו אב הרחמן”, שהוא “רופא כל בשר ומפליא לעשות”.

כידוע מידת התפארת היא כנגד יעקב אבינו והיא שילוב של המידות של אברהם ויצחק – חסד וגבורה. גם הרופא וגם המטפל בנפש מתבקש למצוא את האיזון העדין הזה בין חסד לגבורה.

הרי אי אפשר לטפל באחר בלי “חסד” המסמל את כוח הנתינה, האכפתיות והאהבה ואי אפשר לטפל באחר בלי מידת הזהירות ובלי גבולות ומסגרת מקצועית. יש לשלב עם מידת ה”חסד” את מידת ה”גבורה” – מידה המסמלת גבול ודין.

האיזון הנכון כאמור הוא מידת התפארת – מידת הרחמים, והאמת. מידתו של יעקב אבינו.

מידת הרחמים – לשון רחם – איפה שהכילו אותנו, הזינו, עטפו וגוננו ללא תנאי – הכלה. זאת התכונה החשובה ביותר בתור מטפלים.

אם נאמר זאת במילים פשוטות: צריך איזון בין הרצון שלך להרעיף ולתת ללא גבול, ולהכניס אותו בזהירות במינונים שמתאימים למקבל שנמצא ממול, לאתיקה ולמוסר.

לפעמים הריפוי עבור אדם מסוים יהיה דווקא הגבול. לפעמים זה יהיה דווקא החסד שמעבר. ולרוב – זה יהיה איזון עדין בין השניים.

הלימוד הזה של ללמוד לתת בטעם טוב ובגבולות של מידת הגבורה – בזהירות לפי מה שמתאים למקבל והכי נכון עבורו – זו אמנות הנדרשת מכל אדם וגם מהמטפל, בנפש ובגוף.

מדובר בעבודת חיים לא פשוטה – להגיע לאיזון בין חסד לגבורה, להגיע בעצם למידת התפארת.

כל אחת יכולה לזהות את עצמה איך היא בנושא של גבולות. למשל: האם יותר חסד או יותר גבורה, וכו’. האם את יותר זורמת כשאת בנתינה או כשאת גם זהירה ורגישה למינונים הנכונים? ונכון שמטפלים רבים, ולא רק, מתמודדים עם סוגיות הקשורות לאיזון בין השניים.

אבל בל נשכח: הרגש הפנימי שבתוך התפארת, המוטיבציה שלה – הוא רחמים. והרחמים האלה יכולים לנבוע דווקא מתוך דבקות במידות הקב”ה.

נספר סיפור על הרחמים שהם המניע הפנימי של הריפוי:

באירופה, בכל עיירה יהודית קטנה (שטעטעל), היה דוקטור מקומי. הוא לא היה פרופסור גדול בעולם, אלא חובש ששימש כרופא המקומי. גם בעיירה אחת של חסידים שימש כרופא יהודי חסידי עם זקן ארוך. הוא התייחס וניסה לעזור לכל מי שקרא לו, אבל הוא לא היה בקי גדול בחוכמת הרפואה.

פעם אחת הוא בא אל המהר”ש, והרב ביקש שיתאר לו בדיוק מה הוא עושה כשהוא בא לטפל בפציינט. הוא ענה: “הפציינט מספר לי את הבעיה. ברגע הראשון אני לא יודע מה לעשות, איך לעזור לו, אבל אני מרחם עליו. אני מעביר את היד בזקן כמה פעמים (היה לו זקן ארוך) ואז עולה בדעתי רעיון מה יכול לעזור ליהודי הזה, ואני אומר לו”.

חייך הרב ואמר – “טוב שאתה עושה כך, אתה באמת רופא טוב ועוזר לאנשים”.

למה? “כי כשאתה מעביר את ידך בזקנך אתה מעורר את י”ג מדות הרחמים, שנקראות י”ג תיקוני דיקנא דאריך אנפין”.

זהו דימוי בזוהר הקדוש, הדימוי מדבר על כך שיש למעלה זקן עליון שכל חלק ממנו הוא אחת מי”ג מידות של רחמים – “פרצוף אריך אנפין”, מקור מדות הרחמים שבדיקנא, הוא שרש הרפואה – “כי אני הוי’ רֹפאך” – ר”ת אריך. לכן, כשאתה מרחם בעצמך ומעביר את היד בזקן אתה מעורר את מדות הרחמים של ה’ וממשיך מהן רפואה, ומה שעולה בדעתך בא מלמעלה והוא בסדר. זה סיפור של רחמים ורפואה.

כפי שניכר בסיפור, הרופא הטוב, שפועל מתוך רגש רחמים פנימי בליבו, צריך להיות גם חדור ביטול (פנימיות ספירת החכמה) – להכיר שאינו אלא שליח של ה’, הבורא והמרפא, הממשיך רפואה ממקורה האלוקי.

והנה, ביטול – רחמים (פנימיות החכמה ופנימיות התפארת, על הקשר ביניהן נאמר “מה שמו ומה שם בנו כי תדע”) עולה משה (שאמר “ונחנו מה”) – “‘משה משה’ לא פסיק טעמא בגווייהו”, כולו ביטול וכולו רחמים.

כך זוכה משה להמשיך רפואה לעולם מ-י”ג מדות הרחמים שבכתר עליון (סוד הדיקנא קדישא), וכמו שכתוב לאחר שהמתיק-ריפא – את המים המרים – “כל המחלה אשר שמתי במצרים לא אשים עליך כי אני הוי’ רֹפאך” (“כי אני ה’ רפאך” -ראשי תיבות אריך, מקור י”ג מדות הרחמים שבכתר, כנ”ל).

בימים אלו, המכונים ימי הרחמים והסליחות אפשר לנסות לעבוד על המידות הללו, להידבק במידת הרחמים. לחשוב קצת יותר לעומק מה עובר על האדם שמולי ולמה הוא זקוק עכשיו, ובעזרת השם נזכה שמידת הרחמים תמליץ טוב בעדינו.

אמן!

(כתבה וערכה חנה ביין על פי שיעורים של הרב משה בויאר והרב גינסבורג)

תגובות

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חנה ביין

M.A. מטפלת פסיכודינמית, מרצה לפסיכולוגיה ומדריכה בתחום הטיפולי

בעלת תואר שני בטיפול באמנויות ע”י אוניברסיטת חיפה, לימודי תעודה בתרפיה במוסיקה, ומתמחה בפסיכותרפיה פסיכואנליטית ואינטגרטיבית.

מטפלת בגישה פסיכודינאמית בדגש על תהליכי העברה, יחסי אובייקט, פסיכותרפיה בין-אישית והגישה האינטרסובייקטיבית – התייחסותית. מעל לעשור מטפלת בילדים, הורים, מתבגרות ונשים. בעיקר מהאוכלוסייה החרדית.

מטפלת בבעיות התפתחות, לקויות למידה, דימוי עצמי, דיכאון, הפרעות במצב הרוח, הפרעות אכילה, התמכרויות, חרדות, יחסי הורים וילדים, אלימות במשפחה, התמודדות עם משברי חיים כמו אובדן/ גירושין, פוסט טראומה, וקשיים נוספים.

יש לך שאלה אישית? מחפשת הדרכה, טיפול או ייעוץ? מוזמנת ליצור קשר ישיר עם חנה ביין

לאנשי מקצוע| רוצה להיות מטפלת
קראי עוד בנושאים: הדרכה, טיפול רגשי, פסיכולוגיה

עוד מאמרים מעניינים

ממדבר – מתנה

למה אנחנו צריכים את הרגשות השליליים שלנו?

איך אפשר לעשות הפרדה, לא להישחק ולשמוח באמת?

To Be שבט

קומי לסליחות – פוסט ברוח הימים הנוראים

ויהי אור

גורמי מפתח שיש לקחת בחשבון בעת בחירת הכשרה טיפולית בפסיכותרפיה

אמנות החשיבה הפסיכולוגית הקלינית: המפתח לטיפול יעיל

דיבור = חיבור

מה זה תיאוריית יחסי אובייקט?

מסלול הלימודים המלא
להכשרת פסיכותרפיסטיות

שמרי לך מקום בשידור החי

בנושא: כניסה לאתר
מרצה:

מטפלת מקצועית,

סדנה דיגיטלית במתנה

איך בוחרים איש מקצוע בתחום הבריאות והרווחה הנפשית?

בואי ללמוד ולקבל הכשרה מקצועית בנושאים שמעניינים אותך

קורסים דיגיטליים

מבחן פסיכופתולוגיה

מטפלות ומאמנות

קורסים במכון מפגש

מבוא לפסיכופתולוגיה

הקורס מקנה היכרות עיונית בסיסית עם מושגים וסוגיות יסוד ועם הידע הקיים בתחום של פסיכולוגיה אבנורמלית ופסיכופתולוגיה.
אנשי חינוך והורים| מטפלות ומאמנות| רוצה להיות מטפלת

פסיכולוגיה של האישיות

קורס הדגל שלנו!  מומלץ מאד! חובה לכל מטפלת! *משדרג את החשיבה הקלינית וההתערבות הטיפולית בצורה משמעותית.    
אנשי חינוך והורים| מטפלות ומאמנות| רוצה להיות מטפלת